Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Membrán a simsonra

2010.01.07

Következő egymással összefüggő cikkeket innen loptam:

http://nutria.uw.hu/Motorok/Simsonrace/Reed/reed.html

http://kanyarvadasz.extra.hu/modules.php?module=cikkek&article=5

 

 

 

Gondolatok Zoli tollából, avagy Hogyan csináljunk ROSSZ simson tuningot?

 

 

A simson elmembránosítása.

 

Fórum idézet:

 

 

A membránt nem a VÁKUM, hanem a vákuum által MOZGÁSBA HOZOTT gázoszlop tartja nyitva, és ez nagyon nem ugyan az! A dugó, már régen lefelé halad, a karterben, már rég nincs depresszió, de a mozgásba hozott gáz, a tömegéből származó tehetetlenség folytán, még vígan dzsanázik a karter felé, nyitva tartva ezzel a membránt. Pont ebben rejlik a membrán méretezés nehézsége, mert azt kellet kitalálni, hogy a vákuum, elegendő mennyiségű gázt indítson meg(ennek tehetetlensége van a megindulásakor is), de ne túl sokat, mert az meg már későn érne oda, illetve oda sem érne, mert meg sem indul, szóval bonyolult a dolog .Hogy egy membrán méretezésénél mi az ami számít?

Gyakorlatilag MINDEN!

1 A légszűrődoboz köbtartalma,

2 a rajta lévő lukak ellenállása,

3 a távolság a porlasztótól,

4 a porlasztó ellenállása,

5 a porlasztó távolsága a membrántól,

6 a membránlap rugalmassága (erről később) ,

7 a membrán távolsága a kartertől,

8 a szívónyílás ellenállása,

9 a karter nagysága,

10 a felömlők keresztmetszete,

11 az öblítés „jósága”,

12 a kipufogó karakterisztikája,

 

bla- bla-bla, szóval a légszűrőtől a kipufogóvég csövéig minden!!!

 

 

 

Amikor ezt a visszacsapó szelep szerű izét először motorra szerelték, akkor az volt az elmélet, hogy nem engedi vissza a karterból a már bent lévő anyagot.

Csakhogy a valós kész motor nem nagyon akart ennek az elméletnek megfelelően működni, ezért sokáig jegelték is ezt az ötletet, mert nem értették a működését.

 

 

Ki lehet jelenteni, hogy a szívómembrán az összes szívás-szabályozó eszköz közül, a legnehezebben méretezhető valami, pedig látszólag egyszerű, mint a zsíros kenyér, pedig látszólag önműködő, de sajnos csak látszólag!

Van egy adott fordulaton, egy adott karterből, egy adott frekvenciájú lüktetés, és van a membránlapoknak, egy saját rezgési frekvenciájuk, bizonyos fordulatokon-vagyis frekvenciákon- együtt utaznak a vákum lüktetésével, más frekvenciákon, -fordulatszámokon-, meg hol előresietnek, hol lemaradnak, kb. úgy viselkednek, mint a részeg ember a vonat büfékocsijában, hol a vonat haladási irányában szédeleg, hol meg az ellenkező irányban, hol meg csak szépen utazik a vonattal.

 

 

Ezért van az, hogy ha az ember, minden egyéb átalakítás nélkül, csak rászögel egy membránt, egy NEM MEMBRÁNOSRA TERVEZETT motorra, jelen esetben egy simsonra, akkor az a helyett, hogy jóval erősebb lenne ettől, vagyis, uszkve kb. fél -egy lóerőt is veszíthet a teljesítményéből!!! És ami a legviccesebb, pont abban a tartományban lesz sokkal gyengébb, az ilyen módon membránosított motor, ahol a legtöbb előnyt kellene, hogy nyújtsa, vagyis alacsony, és magas fordulaton!

Kis fordulaton azért, mert nem stimmel a légszűrődoboz-karbi-karter stb. illesztés, tehát vagy nem nyit ki, vagy túlnyit, túlrezonál (ez néha egyébként kiválóan hallható is kb., 3000-es fordulaton,) -ciripel mint a fene-, magas fordulaton, meg azért rosszabb, mert a membránház, és a membrán ellenállása SOKKAL nagyobb, mint a mezei résvezérlés üres szívócsöve.

 

 

Na, most, akinek az a célja, hogy a motorja ne csak szarul menjen, hanem melegedjen is mint állat, annak van néhány bevált recept, íme: Tegyünk a simsonra, valami nyilvánvalóan, nem rávaló, méreteiben még csak nem is hasonlító motor membránját! Itt ismét-mint régebbi értekezéseimben gyakorta- a GSXR 1000-es membránjára, hivatkoznék, mint javasolt leghatásosabb eszközt a motorelbaltázásban, de ez a zúzdába való rizskályha sajna négyütemű, így nincs is benne, membrán, pedig milyen jó is volna! Viszont van pl. CR 500 as Honda, annak akkora a membránja kb. , mint a fél simson henger, még optikai tuningnak is beválhat egy ilyen, mert messziről(sötétben) tök úgy nézhetne ki vele egy simson, mintha V motorja lenne.

De sajna ez meg drága, tehát elégedjünk meg pl. egy 350 -es Yamaha RD membránjával, már azzal is borzasztó rosszul fog menni a motor, és mint mondtam melegedni is fog. Sajna, a fogyasztás nem fog növekedni, mert ez az membrán oly ritkán fog kinyitni, hogy a karterbe közben beköltöznek az egerek, de ne csüggedjünk, legyünk nagyvonalúak, lehet egy kicsit csalni is esetleg, ha a karburátorban a szívatót kicsit elrontjuk, akkor keményen fogyasztani is fog a gép tehát a elbaltázásban nagyon siker teljes lesz, még ha a dicsőséget nem csupán a membrán beépítésével nyertük is el.

 

Zoli

.....................................................................

A helyesírási hibákat, elgépeléseket, fogalmazásgátlós zavarokat , javítgattam, módosítgattam benne. A lényege viszont nagyon tanulságos, szeretettel ajánlom a figyelmetekbe.

http://nutria.uw.hu/Motorok/Simsonrace/Reed/reed.html

 

 

Szívómembrán- Reed Valve

Felmerül a kérdés, hogy mi a franc ez, meg hogy egyáltalán ez kell-e nekünk. Na, most a szívómembrán... de kezdjük a történet elején. Van ugye a 2T (kétütemű) mocink, aminek a szívását a szokásos, úgynevezett rés-vezérelt mocikon a dugattyú éle vezérelte (felső holtponthoz közeledve a dugó alatt nyomáscsökkenés történik, a dugattyú éle nyitja a benzin-levegő keverék előtt meg az utat).

Na most a membrán-vezérelt motor alapelve az, hogy ebből a vezérlésből a dugattyú élét kihagyjuk és helyette megpróbáljuk magát a nyomást befogni. Itt jön képben a membrán, ami a forgattyús ház nyomását nézve, alacsony nyomásra kinyit (tehát a dugattyú felfele haladtával benzin-levegő keverék jut a forgattyúsházba) és nyomás növekedés hatására pedig bezár (megkezdődik az elősűrítés). Az alábbi kép jól szemlélteti a membrán-vezérelt motor működését:

Természetesen ez a dolog a való életben nem működik ilyen szépen, hiszen a membránlapnak van anyaga is, ami rugalmassággal és tömeggel, méretekkel rendelkezik. Így egy membrános motor beállításánál fontos a kiválasztott membránlap anyaga, csakúgy, mint a membrán nyitásának maximumát meghatározó határolólemez beállítása.

Simsonom kapott egy maszek membránházat (Molnár Zoli jóvoltából), illetve jelenleg (07.11.06) acél membránlapok és 5mm-re nyitott határolókkal van szerelve. Ez hamarosan változni fog, kap a szerkezet karbon lapot (0.3mm) és 7mm-re nyitott határolót. A karburátor és a membránház között foglal helyet a Yeis, melynek a furatát célszerű a membránház alumínium öntvényén kiképezni.