Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


lesz e rendszám ?

2010.01.13

Lássuk hogyan fogalmazott a törvényalkotó régen:

Segédmotorkerékpár az a két, vagy háromkerekű jármű, amit 50 ccm -t meg nem haladó hengerűrtartalmú beépített belsőégésű motor hajt, és sík úton önerejéből 40 km/h - nál nagyobb sebességgel haladni nem képes.

Lássuk mennyit változott időközben a törvény szövege:

"Segédmotoros kerékpár: olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg."

Ezt mondja jelenleg a KRESZ, egy 2001-es változtatás után. Az 5/1990. (IV.12) KÖHÉM-rendelet pedig ezt: "... azaz a négykerekű, alábbi jellemzőkkel rendelkező gépjárművekre:

* 3a) könnyű négykerekű triciklikre, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg (L6e kategória) - elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és
* 3a1) amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy
* 3a2) legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy
* 3a3) amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, - 5,33 Lóerő elektromos motor esetében."




— Az elmúlt években hazánkban is, mint ahogy a közép-európai országokban ez
általánosan jellemző, szintén jelentős mértékben megnőtt a segédmotoros kerékpárok száma, és az ezekkel létrehozott kedvtelési és – tömegközlekedési eszközök használatát kiváltó – egyéb közlekedési (hivatásforgalmi) teljesítmények nagysága is.
A segédmotoros kerékpárok forgalmának megnövekedése, a közúti közlekedésben képviselt személyszállítási teljesítményeik részarányának emelkedése, felveti e közúti járművek nemzeti nyilvántartásba vételével (hatósági engedély és hatósági jelzés kiadása) kapcsolatos jelenlegi szabályozás felülvizsgálatának szükségességét.

E járműkör esetében a hatályos törvényi szabályozás nemzeti bejegyzést,
nyilvántartásba vételt, forgalmi engedéllyel és rendszámtáblával történő ellátást nem írt elő. Legfeljebba négykerekű quad kategóriába tartozó járművekre.
A hatósági nyilvántartásba vétel, és jelzésekkel történő ellátás hiánya jelentősen
megnehezíti e járművek, és vezetőik közúton történő ellenőrzését, gátolja e járműkör nemzetközi forgalmát, megnehezíti a járműlopásokkal kapcsolatosan szükséges rendőrségi nyomozási eljárások lefolytatását, nehezen kezelhetővé teszi a járművekre vonatkozó biztosításokkal kapcsolatos szerződéskötések és kártérítések lebonyolítását is.
A tervezett intézkedés bevezetéséhez szükségessé válik a Kkt. 25. §-ában a
nyilvántartásba vételi kötelezettség, a hatósági engedéllyel, és jelzéssel történő ellátás, továbbá az időszakos vizsgálatok tekintetében a segédmotoros kerékpárokat mentesítő rendelkezések hatályon kívül helyezése, illetőleg módosítása.

A segédmotoros kerékpárok rendszámmal és hatósági engedéllyel történő ellátása
minimálisan egy év felkészülési időt igényel, így ezen intézkedéseket 2009. január 1-jétől lesz lehetőség alkalmazni, és 2010. év végéig az eljárások a teljes állományra vonatkozóan elvégezhetőek.

Egy megjegyzés a Simson.hu fórumában elhangzottakra.


Ha figyelmesen elolvassuk a segédmotorkategóriáról szóló legújabb definiciót, és nyelvtanilag helyesen értelmezzük, akkor az szerintem világosan, érthetően, és egyértelműen van fogalmazva!

 

A járműkategóriának VAGY ötven köbcentinél kisebb a hengerűrtartalma, végsebessége 45km/h-nál kisebb, és ön súlya is 350 kg-nál kisebb, (itt nincs teljesítményhatár) VAGY egyéb motorral ellátott, ahol van 4 KW (5,33Le) teljesítményhatár, és szintén tervezési végsebességhatár 45 Km/h, meg 350 Kg súlyhatár, de (itt viszont nincs megadva köbcentihatár).

 

"Segédmotoros kerékpár: olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor VAGY legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg."

Figyeljük meg a két megfogalmazásnál a tagmondatokat összekötő kötőszavak közt a különbséget, és azok különböző értelmét.

 

"Segédmotoros kerékpár: olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú, ÉS legfeljebb 4 Kw teljesítményű belső égésű motor, vagy egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb, és saját tömege legfeljebb 350 kg."

 

vagyis a -VAGY- eredetileg a tagmondatok mondatrészei között került elhelyezésre. Ha a 50 cm-nek, valamint a 4 KW-nak egyszerre kellene megfelelni, akkor azoknak egyaránt az első tagmondatban kellene lenniük, mégpedig ÉS kötőszóval összekapcsolva.

 

De mivel ez nem így van fogalmazva, nagy baromság az, hogy a segédmotornak nem lehet 50 Kcm-nél nagyobb motorja.

Simsonnál sajnos azonban az a savanyú helyzet, hogy az N-eseken kívül majdnem minden másiknak a tervezési végsebessége 45 Km/h-nál nagyobb, általában kb 60 Km/h, vagy ennél nagyobb.

A 70 köbcentis gyári simson motorja 5,6 Le, ami viszont már nem fér bele semmiképpen ebbe a kategóriába egyrészt mert ötven köbcenti fölött, ÉS mert 5,33 Le a felső határ, és a tervezési végsebesége is 75 Km/h körül van.

 

50 kcm esetén a megfogalmazás szerint nincs megadva felső teljesítményhatár, csak tervezési végsebesség, ami csak max 45 Km/h lehet.

Ez azért van mert létezik pl olyan háromkerekű segédmotor, ami közel 170 kg önsúlyú ( plusz a raksúlya sem sokkal kevesebb), és azt egy 5 lóerős motor csak úgy tudná a forgalomban vonszolni, hogy emelkedőn a nyugdíjas gyalogosok gyakran előzgetnék balról. Lásd fagyis segédmotoros tricikli.

 

Léteznek olyan segédmotor kategóriába tartozó igen takarékos belsőégésű motorral hajtott járművek, melyek csak viszonylag nagy köbcenti (250-350 ccm) mellett képesek takarékosan üzemelni.

Létezik tehát olyan dízelmotorral meghajtott 350 kcm segédmotorkerékpár, mely 1 liter dízelolajat fogyaszt 100Km-en. teljesítménye gondolom valószínűleg belefér a 4Kw határértékbe, mert a nagymotorváltozata is csak max 60 km/h végsebességre képes.

 

Hatvan köbcentis viszont elvileg lehetne a simson, de csak az N-es típusúnál. mert azt 45-nél kisebb végsebességre tervezték. persze, ha sík úton ekkor sem tudja túllépni a 45 km/h végsebességet. Ez valószínűleg csak kb. max 4,2 lóerős motornál, és legfeljebb 12-13 fogú elsőlánckeréknél esetleg ennél kisebbnél teljesül.

 

A B-s simsonokkal az a probléma, hogy van nekik gyári típusbizonyítványuk, mely szerint a tervezési végsebességük meghaladja a 45 km/h-t. Ez pech. Nem is tudom mit lehetne velük kezdeni. szerintem egyebet nem sokat, mint hogy beszerzünk egy N-es vázat, ami megfelel a típusbizonyítványa szerint ennek a feltételnek. Ez legfeljebb kis ügyeskedés azonban jogilag megfelelhet az előírásoknak

 

Ennek ellenére lehet, hogy a vizsgán engedékenyebbek lesznek, de az biztos hogy akkor e törvényt meg fogják sérteni vele.

 

Tudom hogy ezen sokat fognak velem vitatkozni, de aki rendesen odafigyelt nyelvtanórán az pontosan tudja, hogy a törvény értelmezésénél igazam van.

 

Vagy pedig ha a törvényhozóknak az volt a céljuk, hogy mindkét kategória egyszerre teljesüljön akkor ők nem jártak magyarórára, és rosszul fogalmazták meg a törvény szövegét.

 

Én érteni vélem a törvényhozó mindenre kiterjedő helyes hozzáállású szándékának megvalósítási igényét a hétköznapi gyakorlatba ültetve is a kategória ilyen megállapításánál, az eredeti megfogalmazásban.

 

 

 

"Segédmotoros kerékpár: olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg."

Ezt mondja jelenleg a KRESZ, egy 2001-es változtatás után. Az 5/1990. (IV.12) KÖHÉM-rendelet pedig ezt: "... azaz négykerekű, alábbi jellemzőkkel rendelkező gépjárművekre:

* 3a) könnyű négykerekű triciklikre, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg (L6e kategória) - elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és
* 3a1) amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy
* 3a2) legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy
* 3a3) amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében."

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

segits

(dani, 2010.10.30 22:44)

üdv,nem ezzel kapcsoltaos a mondanivalom,de ha tudsz segiteni irj ide ,légyszives :nemethdaniel07@citromail.hu